Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stort minus på medier: Jysk Fynske Medier tabte 99,5 millioner kroner

Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, erkender, at han havde undervurderet udfordringen ved at fusionere fire virksomheder så hurtigt. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Stort minus på medier: Jysk Fynske Medier tabte 99,5 millioner kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2016 blev et "annus horribilis" for den jysk-fynske mediekoncern. Underskuddet blev på 99,5 millioner kroner, og det skyldes ikke mindst, at fusionen af fire medievirksomheder kostede langt flere penge end ventet.

Jysk Fynske Medier P/S
CVR-nr.: 36 50 33 35Hjemsted: Bugattivej 8, 7100 VejleDirektion: Jesper Rosener (adm. direktør), Alex Pedersen (viceadm. direktør), Troels Mylenberg (ansv. chefredaktør) og Peter Orry (ansv. chefredaktør).Bestyrelse: Arne Paabøl Andersen (formand), Jens Chr. Bebe (næstformand), Clas Nylandsted Andersen (næstformand) samt 11 yderligere, heraf fem medarbejderrepræsentanter.Ejer: Fynske Medier, Jyske Medier, Syddanske Medier og Midtjyske Medier.Internet: www.jfmedier.dk

Beløb i mio. kr.                   2016        2015

Nettomsætning                  1.892,0   1.550,9

EBITDA                                -14,3        38,0

Driftsresultat                       -103,2      -16,2

Resultat før skat                   -99,5         -9,5 

Resultat efter skat                -98,4        -11,7

Egenkapital                         222,9        321,9

Antal ansatte, gennemsnit    1793         1192

 

Den store mediefusion Jysk Fynske Mediers andet år blev et frygteligt år - annus horribilis - med et stort underskud på lige under 100 millioner kroner. Det betegner adm. direktør Jesper Rosener som "yderst utilfredsstillende.".

Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier fusionerede pr. 1. januar 2015, og pr. 1. januar 2016 blev Midtjyske Medier købt til. At få de fire størrelser til at spille sammen rent organisatorisk i en tid, hvor dagblads- og annoncemarkedet er under stærkt pres, har været så stor en mundfuld, at det er endt med et underskud på 99,5 milliioner kroner ud af en samlet omsætning på 1,892 milliarder kroner.

- Jeg har klart undervurdereet udfordringen ved at fusionere fire virksomheder på så kort tid, erkender Jesper Rosener og tager ansvaret for, at især salgsafdelingen rent ledelsesmæssigt ikke har været forberedt godt nok til de store forandringer i kølvandet på fusionen.

Han fastholder dog, at fusionen har været en god idé, og at alle fire deltagere i fusioner havde stået dårligere hver for sig, hvis de ikke havde fusioneret.

13 dagblade, 64 ugeaviser og en masse mere
Jysk Fynske Medier P/S (JFM) er Danmarks største regionale mediekoncern.JFM udgiver 13 dagblade (to Fýn og 11 i Jylland) og 64 ugeaviser (heraf 15 på Fyn, incl. Pindle og Erhverv+).

Koncernen driver desuden fire radiostationer og har en række aktiviteter inden for trykkerivirksomhed (tre selvstændige trykkerier), avis- og reklamedistribution, en lang række nyhedssites og andre digitale brands, ligesom koncernen har flere forskellige kommunikationsvirksomheder herunder et marketing- og kommunikationsbureau.

 

Året begyndte skævt

Hverken salget af avisabonnementer eller annoncer til de 13 dagblade og 64 ugeaviser i fusionen har levet op til forventningerne.

2016 begyndte skidt for koncernen, og det tvang ledelsen til i april at gribe ind med en omfattende spareplan til 140 millioner kroner. Det betød nedlæggelse af op mod 200 stillinger og alene 90 millioner i besparelser på personaleomkostninger.

Alt, hvad der har kunnet puttes ind i 2016-regnskabeet, er derfor taget med, og Jysk Fynske Medier er så at sige startet på en frisk i 2017, som til gengæld tegner lysere med udsigt til overskud.

Senere på året forventer Jesper Rosener, at konsolideringsfasen er ovre, og at der kan arbejdes helt målrettet mod stigende omsætning. Målet er 2,345 milliarder kroner i omsætning i 2022, heraf 17 procent på det digitale område. Det svarer til 400 millioner kroner i 2022 - næsten en fordobling af omfanget i 2016, hvor den digitale omsætning udgjorde 12 pct. af omsætningen.