Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Flere tyskere vil til Naturens Rige

Dem vil vi gerne have flere af: Tyske turister med børn og hunde. Arkivfoto.

Flere tyskere vil til Naturens Rige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Landsdækkende tv-kampagne i Tyskland for Danmarks dejligheder giver pote - også for Vestjylland.

HVIDE SANDE: Alt tyder på, at feriehus-branchen i Ringkøbing-Skjern Kommune i 2017 sætter ny rekord, og dermed slår rekordåret 2016.

Men faktisk kan det blive endnu bedre; det viser opfølgningen på den store, landsdækkende tv-kampagne, som de store danske turistaktører har gennemført i  Tyskland.

Ringkøbing Fjord var gået sammen med VisitDenmark og en række andre turismepartnere i en ambitiøs tv-satsning for at få flere tyskere til at holde ferie i et sommerhus langs de danske kyster:

En måling foretaget af Kantar Gallup viser, at cirka ni millioner tyskere har fået øje på Danmark på grund af reklamerne. Lidt over halvdelen af dem har aldrig været i Danmark før, eller var det for år tilbage.

Målingen viser også, at 1,6 millioner tyskere sandsynligvis vil booke en rejse til Danmark på baggrund af reklamerne.

- Vi er meget tilfredse med resultaterne af tv-reklamerne. Vi har fået et godt produkt, som vi gerne vil have, at mange flere tyske turister får øjnene op for, siger direktør i Ringkøbing Fjord Turisme, Sebastian Schaper.

Fælles indsats

Han understreger, at var det ikke for samarbejdet mellem de forskellige turisme-aktører, kunne man ikke gennemføre en sådan reklame:

- Vi når ud til langt flere og nye turister, som vi ikke kunne nå ved egen indsats, siger Sebastian Schaper, der regner med, at der kommer flere tyske turister til Ringkøbing-Skjern til sommer.

Og det er vigtigt:

Tyskerne står for seks ud af 10 udenlandske turistovernatninger i Danmark, hvilket gør naboerne mod syd til det suverænt vigtigste marked for Danmark.

VisitDenmarks markedschef i Tyskland Mads Schreiner er også glad for, at tyskerne har taget godt imod budskabet om at holde ferie i Danmark - især i betragtning af, at relativt få tyskere overvejer at holde ferie i Danmark.

- Det er svært at slå igennem på det tyske marked, hvor der årligt bliver brugt omkring 200 milliarder kroner på reklamer. Men resultaterne af tv-reklamerne viser, at når vi går sammen om en fælles indsats, kan vi trænge igennem markedet med et stærkt budskab, der faktisk giver flere tyskere lyst til at holde ferie ved de danske kyster, siger Mads Schreiner. 

Når langt ud

Når tv-reklamer er så virkningsfulde, skyldes det, at mediet har så stor en gennemslagskraft, og at man kan nå ud til mange forbrugere på kort tid.

- TV-reklamerne formidler en enkel og ligetil historie om, hvad man kan opleve på en ferie ved de danske kyster. Og de virker! De tyske forbrugere bliver ramt af budskabet, både personligt og følelsesmæssigt, og resultaterne af kampagnen er bedre end lignende internationale kampagner, vi har målt på, siger direktør i Kantar Gallup, Sverre Riis Christensen.

TV-satsningen har kunnet føres ud i livet, fordi regeringen har bevilget ekstra midler i form af to gange 10 millioner kroner til markedsføring af dansk kystferie i 2016 og 2017.

Størstedelen af pengene bruges på markedsføring i Tyskland.