Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bedre jernbanestruktur


Bedre jernbanestruktur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For tiden debateres det på vestkysten, om den lokale jernbanelinie Esbjerg-Grindsted skal nedlægges, og ligeledes diskuteres det på oestkysten, hvad der skal stilles op med den for længst nedlagte linie Kolding-Egtved. Ligeledes luftes tanken om genvejen Kolding-Vejle.

Samtidig har den europæiske union med danmarks billigelse, og med særligt hensyn til den grønne omstilling, fastsat en målsætning om, at containerlogistikken skal flyttes fra diesel og lastbil til den elektriske jernbane, i en grad der hedder 20-50% i årene 2020 til 2050.

Denne målsætning åbner op for en nytænkning af banenettet, med s-togs persontrafik i dagtimerne, og container-gods-terminal-trafik i natte timerne. Med et opgraderet signal system og dobbelt spor på alle linier, kan tog trafikken glide med ned til 15 minutters mellemrum.

Esbjerg bør derfor overveje, at bevare eller omlægge linien Esbjerg-Grindsted, og med hjælp fra Banedanmark, naboregioner og kommuner, og politikernes velvillighed - i så tilfælde at der kan findes flertal for sagen - at forlænge den til Billund-Vejle, og Billund-Give-Horsens.

Kolding bør overveje at genanlægge den gamle linie fra Kolding-Egtved, og forlænge den til Billund, hvorfra den kan gå over Grindsted, Sønder Omme og Tarm, til Ringkøbing Skjern. Ligeledes kunne linien Kolding-Vejle anlægges, for en øget fleksibilitet i logistikken.

Ringkøbing bør naturligvis forbindes direkte til Aarhus. Hvordan købstaderne Herning og Silkeborg så vil foreslå at forbinde sig mod nord og syd, vil jeg lade deres politikere om at debatere - men gods terminalerne bør anlægges ved hver stationsby og knudepunkt.

Med muligheden for transport af container-, gods- og persontransport, fra enhver stationsby på den nye jernbane linie, til enhver anden stations- eller havneby i det ganske danske land, på hoejst 3-4 timer, vil enhver stationsby blive attraktiv, for enhver form for industri produktion.

Så kan de kære skrivebordspolitikere debatere de dynamiske effekter af blok politikken til evig tid.

I mellem tiden får undertegnede travlt med at rette sin egen skude ind til et konstruktivt samarbejde med alle sine medarbejdere. Hvis vi nu går efter noget, der kan eksporteres...