Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Gode små skoler i landdistrikter


Gode små skoler i landdistrikter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Debat: I børn- og familieudvalget har jeg haft fornøjelsen af at deltage i adskillige dialogmøder med små skoler i landdistrikter. Et dialogmøde holdes mellem politikere, forvaltning, skole og lokale interessenter, når en skole i prognoserne ser ud til at komme under 75 elever. Grænsen på 75 elever blev politisk vedtaget i forrige byrådsperiode. Det har været godt at deltage i dialogmøderne af to grunde.

For det første er jeg og flere af mine politiske kolleger blevet blæst omkuld af det engagement, der vises lokalt. Forskellige foreninger og erhvervsliv har været til stede for at bakke deres skole op. Det er hjerteblod , fordi der er så meget på spil. Erhvervsliv og foreningsliv og skoleliv er afhængige af hinanden, og skaber vækst for hinanden.

For det andet har det faktisk medført, at lokalsamfundet har engageret sig i arbejdet med at tiltrække nye familier og flere elever. Aktiviteterne bærer stille og roligt frugt.I Ådum Børneunivers integreres internationale borgere i samfundet, i samarbejde med frivillige kræfter. Det giver ingen mening at lukke en velfungerende skole i Ådum, som løfter en stor integrations-opgave. En del tilflyttere fra østeuropæiske lande tror i begyndelsen, at de vil rejse hjem efter et til to år, men det viser sig, at mange får lyst til at blive. De personlige relationer og frivillige kræfter lokalt medvirker til dette.

Skolen oplever også, at den kan være et godt alternativ for elever, der bor i en større by, men som har brug for de rammer og de tilbud, der er på den lille skole. Jeg bliver glad, når jeg hører en buschauffør sige, at kærlige hænder er mere vigtige end hård hånd. Brugsuddeleren fortæller, at han slet ikke har råd til at undvære skolen, og Brugsen er afgørende for at fastholde folk i landsbyen.

Bork Skole har alene som følge af geografien en helt særlig situation. Forældrene her vil ikke sende deres små skolebørn 20 km i bus hver dag, når de kan vende sig den anden vej, og sende dem til Nr. Nebel i Varde Kommune, blot få km væk. Bork Skole er en velfungerende lille folkeskole. Både bestyrelse og ansatte arbejder hårdt på at tiltrække flere elever, og ønsker at finde et mere samlende navn til skolen. På skolen fokuseres på inklusion og god dialog.

I Højmark findes en helt særlig kultur for fællesskab og foreningsliv. Det er en attraktiv landsby med stor social kapital. Skolens værdier hviler på trivsel for børnene, med aktiv inddragelse af udeliv og naturen, som det tydeligt og fint kan ses på skolens hjemmeside. Der er fin overensstemmelse med vilkåret som landsogn.

I samarbejde med skolerne er vi blevet bevidste om, hvor vigtigt det er, at tilflyttere skrives op i det lokale tilbud. I nogle tilfælde er tilflyttere blevet opskrevet til den nærmeste større by, fordi de ikke vidste, der var et lokalt tilbud. Sådan noget hjælper vi hinanden med at rydde op i til dialogmøderne. Vi er også blevet bevidste om at understøtte fødekæderne til skolerne via daginstitutionerne og dagplejen.

Undersøgelser viser, at kvaliteten i de små skoler er helt på højde med store skoler. Vores små og store skoler har forskellige styrker, og det finder jeg positivt. Det synes jeg vi skal udnytte.De store skoler er økonomisk billigere, men jeg tænker ikke, vi har råd til at lukke flere landsbysamfund ned.

I byrådet efter Kommunalvalget 2017, vil jeg fortsat arbejde for, at der er liv i de små skoler i landdistrikter. Jeg kan godt acceptere at elevtallet kommer under 75, hvis der fortsat er god kvalitet på skolen, og elever og forældre fortsat bakker op om skolen. Men jeg synes også det er godt at stile mod at elevtallet holder sig oppe i nærheden af 75, så skolen ikke bliver for sårbar.

KD har en politik om borgernærhed og decentralisering, hvilket for mig bl.a. handler om gode og aktive skoler i landdistrikter, der hvor borgerne bakker op.

I øvrigt støtter jeg fuldt og helt op om Kristian Andersen som ny borgmester. Kristian er intelligent og konstruktiv, og vil være en dygtig borgmester for hele kommunen.