Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Læserbrev om møller: Manipulation kan lukke Stauning Lufthavn

Billeder fra årets luftshow i Stauning Lufthavn. Arkivfoto: Tommy Kofoed


Læserbrev om møller: Manipulation kan lukke Stauning Lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

»Fakta er, at de stillede krav vil gøre regelmæssig beflyvning under vekslende vejrforhold umulig.«

Siden Vestas/MHI opgav planerne om at opstille fire såkaldte »testmøller« på et område udlagt til afprøvning af prototype-vindmøller, har den samme gruppe af private vindmøllebyggere arbejdet på at retfærdiggøre opstilling af to 180 meter høje Vestas-møller. De kaldes nu forsøgsmøller, for optimering af statstilskud.

Det viser sig, at disse to 180 meter høje møller udgør en sikkerhedstrussel mod al operation på Stauning Lufthavn. Direkte adspurgt svarer Trafikstyrelsen, at man er nødt til at fastholde de 21 krav, med anvendelse af State Minima. Dette for at overholde den internationale luftfartslovgivning, som Danmark er en del af gennem ICAO. (International Civil Aviation Organization)

Møllebyggerne har allieret sig med endnu en ny konsulent. Denne har glemt eller undladt væsentlige faktorer om de vejrmæssige krav, som forringer beflyvningen og dermed regulariteten som direkte konsekvens af, at man vil rejse høje vindmøller tæt på en lufthavn. Konsulenten har brugt gamle vejrdata fra 2014 fra Esbjerg Lufthavn og en meget lille del fra Stauning til at sandsynligøre, at de dage, man ikke kan lande i Stauning, er minimale. En fantastisk form for manipulation, idet man behændigt glemmer, at Trafikstyrelsen har stillet krav om, at både sigtbarhed og skydækkehøjde skal være over de krævede vejrminima, før anflyvning må påbegyndes. Med disse data vil man forsøge at overbevise byrådet om at forhåndsgodkende planen og efterfølgende prøve at påvirke diverse ministre.

Dette har tidligere været forsøgt i et Folketingssamråd, hvor lokale politikere blev belært om, at det internationale ICAO regelsæt om flyvesikkerhed også gælder provinslufthavne.

Fakta er, at de stillede krav vil gøre regelmæssig beflyvning under vekslende vejrforhold umulig.

Kravene indebærer installation af udstyr til et tocifret millionbeløb og kraftig forøgede årlige driftsomkostninger. Det paradoksale er, at denne store investering ikke er til nogen nytte, idet der efterfølgende kun kan landes i vejrforhold, som skal være væsentlig bedre end i dag.

En meget klar forringelse af beflyvningen på lufthavnen på trods af millioninvesteringer.

Denne fantastiske manipulation og påstand om, at det kun er få dage, man ikke kan lande på Stauning, gavner jo ikke direktøren fra Frankfurt, som vil bruge sit firmafly for at flyve til Stauning og måske besøge et firma i Lem. Her er det alene værdierne for sigtbarhed og skydækkehøjde på anflyvningskortet for Stauning Lufthavn, han kan forholde sig til. Disse værdier, som fastlægges af Trafikstyrelsen, vil kræve et væsentligt bedre vejr for bare at påbegynde en landing end i dag. Derfor vil besøgende fravælge Stauning. Dette som et direkte resultat af møllernes placering nær lufthavnen, og på trods af millioninvesteringen i udstyr.

Udover at kommunen har stillet betingelse om, at vindmøller ikke må forringe aktiviteterne på Stauning Lufthavn, vil vindmøller opstillet i sikkerhedsområdet også betyde lukning af Benairs aktivitet og tab af 30 gode private arbejdspladser. Lukning af en lufthavn, som er en del af infrastrukturen, og tab af private arbejdspladser til fordel for skattefinasierede vindmøller, er naturligvis et politisk valg.

De metoder til fremskaffelse af data i denne sag kan ikke betegnes som andet en manipulation.