Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lad os nu få den sidste smule asfalt


Lad os nu få den sidste smule asfalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bedre sent end aldrig. Der vist det rigtige at sige om Silkeborg-motorvejen, der blev indviet forrige weekend.

Bedre sent end aldrig. Der vist det rigtige at sige om Silkeborg-motorvejen, der blev indviet forrige weekend.

Efter sigende havde den stået færdig for snart 20 år siden, hvis ikke Schlüter-regeringen var blevet tvunget til at gå af i begyndelsen af 1990'erne som en konsekvens af Tamil-sagen.

For den har sandelig været længe undervejs, men nu er den her, og lad os glæde os over det.

Nu slipper vi for den afgjort mest irriterende og forsinkende del af strækningen mellem Ringkøbing og Aarhus. Især for folk, der kører turen om morgenen eller om eftermiddagen, hvor mange skal til eller fra arbejde, har det været forbundet med store frustrationer at ende i bilkø i Silkeborgs midtby.

Med færdiggørelsen af Silkeborg-motorvejen er det midtjyske område koblet på Østjylland, og vi får også glæde af det i det vestjyske.

Men! Hvis den forbedrede infrastruktur for alvor skal gøre en forskel vest for Herning, er der behov for yderligere tiltag.

Erhvervslivet i Ringkøbing-Skjern Kommune har længe efterspurgt en udvidelse af hovedvejen mellem Ringkøbing og Herning, så denne opgraderes til en såkaldt 2+1-vej.

Et ganske beskedent ønske, når man ser på i hvor ringe grad, politikerne på Christiansborg har prioriteret midler til asfalt på vores kanter.

Før folketingsvalget i 2015 var det da også svært at forstå tingene anderledes, end at hvis der blev borgerligt flertal efter valget, så ville det være en formsag at få vedtaget 2+1-vejen.

De borgerlige trafikordførere bakkede alle op om projektet, og de rystede på hovedet af de røde partier, som langtfra udviste samme begejstring for dette.

Desværre viste det sig, at især Venstre havde strøet om sig med løfter om vejforbedringer i stort set hele landet - langt mere end der skulle vise sig at være råd til.

Venstre har begrundet løftebruddet med, at det viste sig at stå langt slemmere til med økonomien, end den tidligere regering havde givet udtryk for. Derfor var der alligevel ikke råd.

Det var samme undskyldning, Helle Thorning og Villy Søvndahl i sin tid brugte, da de måtte løbe fra de mange milliardstore løfter, der havde sikret dem regeringsmagten.

Dengang mente Venstre, det var en dårlig undskyldning, men det har man altså ændret syn på, nu hvor man selv står og mangler en undskyldning for samme brøde.

Regeringen siger, at den ønsker et Danmark i balance. Det er en god ambition, som også bør gælde, når vi taler infrastruktur. I hvert fald må vi ikke håbe, at det kommer til at tage lige så lang tid at få styr på 2+1-vejen, som det tog at få Silkeborg-motorvejen ekspederet.