Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Øjet i det høje


Øjet i det høje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Gudrun Pedersen gupe@dagbladetringskjern.dk
Tommy Kofoed
Leder. 

Lad det være slået fast med det samme: Ringkøbing-Skjern Kommune overtræder absolut ingen love, hverken skrevne eller uskrevne, ved at bruge overflyvnings-billeder som bevisførelse i en historie som den, Dagbladet fortæller i dag. Sagen handler om en mand, der bliver bedt om at fjerne de gamle biler, som han går og hygger sig med at sætte i stand på sin ensomt beliggende ejendom. Bevismaterialet er luftbilleder, der viser grunden med biler og det hele. 

Efter et tip fra en ukendt borger om bilerne har kommunen nemlig studeret sine såkaldte GIS-billeder. Det geografiske informationssystem, GIS, tager jævnligt billeder, som minutiøst viser både stort og meget småt i hele det danske landskab. Data fra billederne bruges til masser af nyttige formål, blandt andet af kommunerne, og kan altså også bruges som dokumentation af ulovligheder.

"Jeg har det dårligt med at blive overvåget på den måde. Kommunen har krydset min personlighedssfære i og med, at det er overvågning fra luften. Jeg synes, det er i orden at foretage overvågning i relation til terror, men når de begynder at flyve over mig og tage fotos af mine gamle veteranbiler, så er det at overskride min personlige grænse. Hvad kan man efterhånden tillade sig at lave på sin egen ejendom?" spørger Benny Pedersen, som bil-entusiasten hedder.

Der er som sagt ikke noget ulovligt over det. Alligevel kan en historie som Benny Pedersens godt give en grim fornemmelse af, at der ikke er langt fra en ensomt beliggende ejendom i Vestjylland anno 2017 og til det uhyggelige "Big Brother"-samfund i George Orwells roman "1984".

Vi har i stor stil vænnet os til at være overvåget. Når vi går rundt i byerne, ved vi det, selv om vi langtfra altid er bevidste om det: Vores færden bliver gennemfotograferet alle steder. Ude i det åbne landskab er det derimod de færreste, der forestiller sig, at vi bliver observeret af "et øje i det høje". Med mindre selvfølgelig, freden og fuglesangen pludselig overdøves af den irriterende lyd fra en drone.

Med dronernes indtog er overvågning blevet en folkesag: Enhver kan holde øje med hvem, de har lyst til - selv om der dog stadig er regler for, hvad man har lov at flyve hen over med sit snerrende bæst af en lurekigger. Men det er efterhånden blevet mere almindeligt at have en drone end at have en grænse for, hvad man har lyst at lade verden følge med i, og hvad man hellere vil holde for sig selv.

Engang var overvågning et skældsord. I dag er det ved at blive til et vilkår, som man dårligt nok trækker på skulderen ad. Mange har den holdning, at hvis man ikke har noget at skjule, er der ikke noget at være bekymret for.

Den kunne også vendes om: Hvad skal der til, før det er i orden, at man overvåger?

Video: Luftovervågning bremser bil-hobby
Spørgsmålet kunne også vendes om: Hvad der skal til, før det er i orden, at man overvåger?