Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Svineri skal stoppes og straffes


Svineri skal stoppes og straffes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Peter Orry, chefredaktør
Foto: Chresten Bergh
Leder. 

Som om udenlandske lastbilchauffører ikke var omdiskuterede og mange gange også upopulære nok i Danmark. De stjæler arbejde fra danske kolleger, de presser lønningerne, og de sviner på rastepladserne, lyder de løbende beskyldninger, og de er sikkert ikke altid lige retfærdige over for det rejsende proletariat fra Østeuropa.

Nu føjer en ny og dokumenteret anklage sig til rækken: De udenlandske transportfirmaer, hvis lastbiler kører på de danske motorveje, snyder i betydeligt omfang, belaster vores miljø og påfører lovlydige virksomheder unfair konkurrence. Det gør de ved med ulovligt it-udstyr at sætte de kontrolmekanismer i motoren ud af kraft, som skal reducere udslippet af farlige NOx-gasser. På den måde sparer man fem-ti øre per kilometer plus omkostninger til selve kontrolapparaturet og reparationer af det.

I foråret afslørede en tysk tv-dokumentar, at hver femte østeuropæisk lastbil på den måde bryder loven, og nu er det bevist, at det også foregår i Danmark. Ved kontroller over to dage i april tog politiet på den sønderjyske motorvej seks udenlandske lastbiler, der snød med udledningskontrollen, og her i maj kontrollerede politiet yderligere otte udenlandske lastbiler. De fem snød.

Ifølge den tyske tv-dokumentar er metoden dobbelt så skadelig for miljøet som effekten af, at Volkswagen lavede et lignende nummer med sine personbiler. Det er selvfølgelig helt uacceptabelt og skal stoppes. Og det er nok kun de hårde metoder, der virker.

Politiet skal lave endnu flere kontroller, og bøderne skal i vejret. I dag koster det 1000 kroner at blive taget. Det er en latterligt lidt og svarer til bøden for at køre over for rødt på cykel. Bøden kunne eksempelvis hæves til, hvad man på et år sparer på at snyde, og så taler vi nærmere 40.-50.000 kroner.

Vi tilføjer blot for en god ordens skyld, at det naturligvis er lige så forkasteligt og skal straffes lige så hårdt, hvis danske virksomheder bryder loven.

Politiet skal lave endnu flere kontroller, og bøderne skal i vejret.