Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vestjyder skal være medvindere på el-cykler

Medvindere på el-cykel: Forrest Ulla Juelsgaard, t.v. Jette Meyer og t.h. Robert Hansen. Foto: Johan Gadegaard

Vestjyder skal være medvindere på el-cykler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt projekt skal sætte fokus på energibesparelser og trafik; og så er det oven i købet sundt.

HØJMARK: En pludselig byge bryder skyerne over Højmark, og pisker ned over landsbyen.

Det afholder dog ikke en flok behjertede cyklister, der er dukket op til en foto-session med Dagbladet fra at agere modeller; men der er godt nok fart over feltet, da de suser tilbage mod forsamlingshuset ad cykelstien langs Adelvej!

I spidsen ligger meget passende Jette Meyer, der har sat bladet stævne for at fortælle om et nyt projekt, der skal flytte biltrafik væk fra de vestjyske veje og over på el-cykler, opladet på grøn vestjysk strøm.

- Vi kalder projektet "Medvinder", siger hun med et bredt smil.

- Man taler jo om, at det er som at have medvind på cykelstierne at cykle på el-cykel, og vort projekt skulle gerne gøre os alle til vindere - med-vindere!

Bag projektet står transportgruppen under kommunens Energi2020-indsats. En gruppe på syv personer, der skal komme med forslag til, hvordan vi i kommunen kan spare på energien.

I gruppen sidder ud over Jette Meyer Alexander Lauring Knudsen, Projektleder, COBEN, Per Elbæk, der sidder med rådgivning og mobilitet ved Midttrafik, Per Hoffmann Christensen, Hove, Benny Christensen, Tim, Anne Hilden, Velling, Christian Bech, Velling og Arne V. Andersen, Højmark.

Energi 2020
Energi 2020 er Ringkøbing-Skjern Kommunes vision om at blive selvforsynende med vedvarende energi i år 2020.Det betyder, at vi selv producerer lige så meget vedvarende energi, som borgere og virksomheder i kommunen bruger. Det gælder både boliger, arbejdspladser og transport.

Vejen mod målet går gennem dialog og samarbejde. Virksomheder, borgere, foreninger og institutioner skal gennemføre store og små projekter med vedvarende energi og energibesparelser.

Det skal styrke de lokale virksomheder, som kan udvikle og afprøve nye teknologier og på den måde skabe grøn vækst i kommunen.

Et vigtigt led i Energi 2020 er det EU-støttede Projekt COBEN, et projekt om grøn energiomstilling i samskabelse med lokale borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Projektet har fokus på vedvarende energi, energirenovering og grøn transport, og Alexander Lauring Knujdsen er lokal leder af projektet.

Blandt andet omfatter det, at tre-fire landsbyer tilbydes rådgivning om grøn transport, og i samskabelse undersøges mulighederne for at etablere delebilsløsninger, elbiler og ladestandere.

Og så er der jo lige el-cyklerne...

Op på cyklen

Medvinder-projektet går meget kort fortalt ud på at få borgerne i tre byer til at konkurrere om, hvem af dem der i løbet af 14 dage kan cykle flest kilometer på el-cykel.

Til formålet har fem cykelhandlere i kommunen venligst udlånt en el-cykel hver. De fem cykler forsynes med kilometertællere, og så drejer det sig ellers om at få borgerne op på cyklerne for at træde så mange kilometer som muligt.

- Ud over Højmark er Borris og Lem med i konkurrencen, siger Jette Meyer.

I hver by er der udnævnt en håndfuld tovholdere, der styrer udlånet af cyklerne, og sørger for at tilskynde folk til at kaste sig i sadlen.

- Det er helt op til de enkelte landsbyer, hvad de finder på for at få folk til at cykle - bare de cykler, siger Jette Meyer.

Landsbydysten løber over to uger i hver af de tre byer, og Højmark lægger ud fra den 20. august til den 3. september.

Derefter følger Borris fra den 3. september til den 17. september og Lem fra den 17. september til den 1. oktober.

Præmier til vinderen

- Vi regner da med, at nå vi skal aflevere cyklerne i Borris, skal vi cykel dertil, siger Jette Meyer.

- Det giver jo også nogle ekstra kilometer, tilføjer hun.

I Borris nulstilles kilometertællerne, og så er det ellers de gode Borris-borgere, der skal til at træde i pedalerne.

- Og de får ikke at vide, hvor mange kilometer, Højmark har cyklet. Vinderen afsløres først til sidst, fastslår Per Elbæk.

Alexander Lauring Knudsen understreger, at det primære formål med projektet er energi- og trafikpolitisk.

- Men at det også er godt for sundheden og sammenholdet i landsbyerne, er en vigtig sidegevinst, siger han.

Trafikgruppen arbejder på flere tiltag, der skal gøre energibesparelse og ændrede trafikmønstre til noget konkret for borgerne.

- Den 16. september har vi et el-bilstræf ved Rådhuset i Ringkøbing, hvor man kan komme og prøve en el-bil, siger han.