Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mange skoler har fået strategi mod mobning


Mange skoler har fået strategi mod mobning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ringkøbing-Skjerns skoler er bedre med end landsgennemsnittet..

Der er flere folkeskoler i RIngkøbing, der har en strategi mod mobning, end det var tilfældet på landsplan, da Red Barnet og Skole og Forældre i starten af året undersøgte, hvor mange skoler, der havde en plan.

Undersøgelsen viste, at det er omkring to ud af tre skoler, der har en antimobbestrategi på landsplan. I Ringkøbing er det mindst 17 ud af de 22 folkeskoler, der har en strategi mod mobning. Det svarer til omtrent tre ud af fire skoler.

Der er nogle af skolerne, som har strategien liggende offentligt på hjemmesiden, mens andre ikke har det. På grund af påskeferien har det ikke været muligt at få kontakt til alle skolebestyrelsesformændene, så tallet er muligvis højere.

Det er skolebestyrelsens ansvar, at der er findes en strategi mod mobning på skolen.

Bedre med trivselsplan

På Rækker Mølle skole har man ikke en decideret mobbestrategi. Men det er ikke ubevidst. Her har skolebestyrelsen i samarbejde med personalet og eleverne i stedet valgt kun at have en trivselsstrategi. For det er ved at have god trivsel, at man undgår mobning, mener Torben Friis Svendsen, der er skoleleder på Rækker Mølle Skole.

»Vi synes, at trivselsplan klinger mere positivt end antimobbestrategi. Der har været en lang og givende proces med at få ordene skrevet ned,« fortæller skolelederen.

Det er både skolebestyrelsen, personalet og eleverne, der har været med til at forme Rækker Mølle skoles trivselsplan.

Strategi kan forebygge

Formålet med at have en strategi mod mobning er blandt andet at forebygge grove tilfælde af mobning. Når alle ved, hvad man skal gøre i tilfælde af mobning, så kan man sætte hurtigere ind.

Det er forskelligt fra skole til skole, hvordan man udformer strategien. Ifølge Preben Hørsted, der er administrativ leder af folkeskolerne i kommunen, giver det god mening.

»Det er meget forskelligt, hvilke behov de forskellige skoler har. Generelt bliver der arbejdet godt med det i kommunen,« siger han.