Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Realdania blåstempler: Badeby får millioner til turistudvikling

Google Street View foto


Realdania blåstempler: Badeby får millioner til turistudvikling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søndervig skal gøres endnu mere attraktiv for både turister og fastboende. Nu lægger kommunen og Realdania tilsammen små fem millioner i nyt projekt, der skal skabe bedre forbindelse mellem byen og havet.

Danmarks ældste badeby skal have en ansigtsløftning til 4,8 millioner kroner.

Det stod klart, da Realdania i dag offentliggjorde, at man er parat til at doble op på de 2,4 millioner kroner, Ringkøbing-Skjern Kommune allerede har lovet til at forvandle parkeringspladsen på Badevej til et sted, man kan slå sig ned for at spise sin madpakke, lege og hygge sig.

En kunstnerisk skulptur

Ombygningen skal samtidig skabe en bedre forbindelse mellem byen og Vesterhavet.

Projektet, der har fået navnet »Strandingen« med henvisning til de mange strandinger, der har været med til at sætte præg på vestkysten, skal udvikle sig til en »pladsskabende og kunstnerisk skulptur«, som det hedder i projektbeskrivelsen.

Borgmester Iver Enevoldsen (V) er begejstret for, at Realdania nu blåstempler projektet.

»Jeg er utrolig glad for, at det er lykkedes os at blive udvalgt med projektet »Strandingen« i Søndervig. Der ligger lang tids indsats bag projektet, hvor borgere og turistaktører sammen med kommunen, turistforeningen og regionen har arbejdet med forslag og idéer til at gøre Søndervig mere attraktiv og indbydende,« siger han i en pressemeddelelse.

Realdania har valgt at støtte i alt seks projektidéer, som hver især skal løfte kvaliteten i en dansk kystby. Det overordnede mål er at styrke turismen og samtidig gøre kystbyerne bedre at bo i hele året rundt.

Lokale idéer skaber kvalitet

»Vores erfaring fra andre projekter viser, at man med en strategisk tilgang, vilje til samarbejde og et blik for, hvad der er det særlige ved lokalområdet kan lykkes med at skabe den kvalitet, som efterspørges af turisterne,« siger Stine Lea Jacobi, der er programchef i Realdania.

Projektidéerne er udvalgt blandt 33 ansøgere og er en del af Realdanias kampagne »Stedet Tæller«.

I alt er der sat 12,5 mio. kr. af til at føre seks kystbyprojekter ud i livet.