Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vestjyder køber hybridbiler som aldrig før

Jørgen Kolle er direktør og bilsælger ved Toyota i Ringkøbing. Han fortæller, at næsten hver tredje solgte nye Toyota er en hybrid. På billedet står han ved siden af en ny Toyota Prius, der var den første hybridbil. Foto: Christian Olesen

Vestjyder køber hybridbiler som aldrig før

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hybridbiler stormer frem i hele landet, og tendensen kan mærkes i Ringkøbing-Skjern. Hos Toyota i Ringkøbing er næsten hver tredje nye bil en hybrid, mens også Kia i Skjern oplever stor interesse for deres hybridbil.

Styr på hybrid, el og plug-in
Hybridbiler kører med en elmotor og en benzinmotor samtidig. Ved lave hastigheder og under opbremsning anvender elmotoren, mens benzinmotoren bruges, når der accelereres og ved højere hastigheder. Bilerne kører typisk 30 kilometer på en liter benzin, og lader selv strøm på batteriet, så man kun skal hælde benzin i tanken.En elbil kører udelukkende på el, som man lader op ved hjælp af ladestationer eller i hjemmet. Nye modeller har en rækkevidde mellem 200 og 500 kilometer alt efter mærke og model.

Plug-in hybrid er en anden type bil, hvor man kan lade elmotorens batteri op i en almindelig stikkontakt eller ved ladestationer. Plug-in kører ved hjælp af elmotoren og benzinmotoren, og den kan køre længere på el end en almindelig hybridbil. De fleste bilmærker producerer i dag en plug-in hybridbil eller har en på vej det kommende år.

Ringkøbing: De er hverken fugl eller fisk, men alligevel sælger hybridbiler som aldrig før. Hos Autoforum i Ringkøbing er bilerne meget populære, og de vestjyske kunder er ikke bange for at springe ud i en blanding af el og benzin.

Næsten hver tredje solgte nye bil hos Toyota i Ringkøbing er nemlig en hybrid, og selvom teknologien stammer fra slut 90'erne, er det nu, den for alvor slår igennem i Danmark. Bilerne kører omkring 30 kilometer på literen. Og de er overraskende nok mest økonomisk ved varierende bykørsel.

- Det har været en stigende tendens over de seneste fem år, og nu er hybrid ved at være en stor del af vores salg. Vi har været lidt bagefter i Danmark, men nu tager det fart, fortæller Jørgen Kolle, som er direktør og bilforhandler ved Toyota i Ringkøbing.

De fleste af Toyotas modeller kan i dag fås med en hybridteknologi i stedet for benzin eller diesel. Derfor ser bilerne ganske almindelige ud bortset fra et par hybridskilte og et blåt Toyota-logo på fronten.

Landsdækkende tendens

Den første Toyota med hybridteknologien var modellen Prius, som kom på markedet i 1997. Traditionelt set har hybridbiler været lidt mindre biler, men sidste år kom Toyota C-HR, som er en større bil, mens også firhjultrækkeren RAV4 blev tilgængelig som hybrid. I Ringkøbing sælger Jørgen Kolle flest hybridbiler af modellen Yaris efterfulgt af Toyota Auris.

- Hybridbilerne minder meget om almindelige biler, og de er derfor lette at gå til for bilkøbere, der er vant til benzin og diesel. Samtidig er hybrid måske lidt nemmere at bruge og mere fleksibel i forhold til elbiler, fordi man ikke skal tænke på at lade bilen op med strøm, men bare fylde benzin på, siger Jørgen Kolle.

Ifølge FDM blev der indregistreret omkring 6.500 nye hybridbiler sidste år i Danmark. Det er en fordobling i forhold til året før, og FDM vurderer, at den eksplosive udvikling fortsætter i hele 2017. Det er Jørgen Kolle enig i.

- Vi sælger til mange forskellige slags kunder, fordi det er en bil, som man nemt føler sig hjemme i. Bilerne trisser helt stille rundt i byen, og de er meget komfortable, samtidig med at de er miljøvenlige, så man kan køre med god samvittighed, siger Jørgen Kolle.

Nye konkurrenter

Toyota var de første på hybridmarkedet, og i dag er de altdominerende. Størstedelen af alle hybridbiler solgt i Danmark kommer fra det japanske bilmærke, og der har været få andre om buddet. Men nu ser det ud til, at der er kommet fornyet konkurrence.

De koreanske bilmærker Hyundai og Kia lancerede tidligere i år hver deres hybridbil, og hos Kiaforhandler Burgaard/Sørensen i Skjern er den nye model Niro blev taget godt imod.

- Der har været stor interesse, for det er en rigtig spændende bil. Det var Kias mål at sælge 20.000 eksemplarer i Europa i løbet af i år, men det mål blev allerede overskredet i de første tre måneder. Hos vores forhandler har vi solgt otte styks i år, og det er meget fint, fortæller Henrik Hansen, der er afdelingsleder hos Kiaforhandleren i Skjern.

Han fortæller, at det er vigtigt at tage en prøvetur med kunderne for at vise dem teknologien og alt udstyret. Hybridbiler er ofte veludstyrede og altid med automatgear, så det kan kræve lidt tilvænning for nogle.