Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


De skjulte talenter skal findes i Vestjylland

Det er ikke altid lige nemt at finde ud af, hvad man er god til, hvis det ikke lige er at have ?næsen nede i en bog. Det vil Talentspejderne nu hjælpe med. Foto: Arkiv

De skjulte talenter skal findes i Vestjylland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Landsorganisationen Talentspejderne vil bevise, at man kan meget mere, end man selv tror. Derfor spreder de sig nu efter noget tid kun på Tarm Skole til hele kommunen, så alle eleverne kan finde ud af, hvad de duer til.

»Der er altid noget, man er god til. Man skal bare finde ud af, hvad det er.«

Sådan lyder det fra kranføreren Otto i Gummi Tarzan, og der er nok noget om ordene, og i Ringkøbing-Skjern Kommune bliver der nu gjort noget ved det for skoleeleverne.

Det er landsorganisationen Talentspejderne, der gør sit fremstød efter en testperiode hos Tarm Skole, hvor de har gjort det så godt, at deres idé nu skal spredes til hele kommunen. Det bekræfter kommunens fagchef for undervisning, Flemming Nielsen.

Projektet handler om, at de elever, som kan have svært ved at se, hvad de skal lave senere i livet, skal have lidt hjælp til at finde den rigtige retning.

Det drejer sig ofte om elever, der simpelthen ikke kan se meningen med det, de bruger tiden på i skolen. Den rigtige retning skal findes ved hjælp af mentorer, som har været eller er tilknyttet erhvervslivet, som kan guide eleverne i den rigtige retning.

En af de mentorer, som har været tilknyttet, er Svend Engrob fra Tarm. Han har været meget tilfreds med at være en del af projektet.

»Det har været en fantastisk oplevelse at være med, og jeg har fået meget ud af at være tæt inde på livet af de knægte, som jeg har haft med at gøre,« siger Svend Engrob, der forklarer, at forholdet mellem eleven og mentoren er som to kammerater, der mødes.

24 karaktertræk

Eleverne bliver inden forløbet testet i, hvad de er bedst til. Men ikke på den klassiske måde. I stedet er det ved at kigge på de syv intelligenser, der er den musiske, sproglige, kropslige, matematiske, visuelle, sociale og personlige intelligens samt igennem 24 forskellige slags karaktertyper, hvor man kigger på hvilke tre slags, der står stærkest. Det kan være karaktertræk som loyalitet eller opfindsomhed, og så arbejder man i retning af, hvad man kan være god til bagefter. De unge får også testet deres læringsstil.

Efter testen kommer mentorerne ind i billedet, hvor man bliver taget ind i erhvervslivet. Det kan være mange forskellige typer, men for Svend Engrobs vedkommende tog de unge ind på en produktionsvirksomhed, hvor de fik styrket deres evner og talenter.

»Det har stor betydning, at det ikke er på skolen eller hjemme hos mig. Det giver et billede af, hvad der foregår sådan et sted. Jeg ville ønske, at jeg havde fået sådan en mulighed, da jeg var barn,« siger Svend Engrob.

Når Talentspejderne nu kommer til at udvide deres engagement i kommunen, søger de flere mentorer, der kan tage sig af de mange nye elever, der kommer i spil. Gerne både mænd og kvinder, lyder det.

Derfor holder organisationen et gratis mentorkursus i Innovest 31. marts, hvor formålet er at finde mentorer til at hjælpe eleverne.