Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Handelsforening: Tarm skal ikke være udkant

Tarm Handelsforening vil gerne styrke traditioner som markedsdagene og samtidig skabe nye tiltag, der kan bringe mere liv til byen. Arkivfoto

Handelsforening: Tarm skal ikke være udkant

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tarm Handelsforening vil gøre Tarm mere levende.

I går aftes holdt Tarm handelsforening generalforsamling, og det gennemgående tema var, hvordan byens forretningsdrivende kan være med til at forny byen.

Formand Per Østergaard nævnte i sin beretning vigtigheden af arrangementer, som kan samle byen og sætte gang i omsætningen for de lokale butikker.

Han nævnte blandt andet at markedsdagene, som betyder meget for byen, skal styrkes endnu mere, så flere folk rundt omkring vil høre om det og besøge Tarm, når der er marked.

Formanden lagde ud med at erklære sig enig i de betragtninger, som formanden for Tarm Udviklingforum gjorde sig i sidste uge. Tarm skal løfte sig selv, men det kræver også vilje fra kommunens side.

»Er vi bare blevet udkanten af Ringkøbing-Skjern Kommune?« spurgte han ironisk og fortsatte: »De 100 arbejdspladser efter nedlægningen af rådhuset er godt nok svære at få øje på.«

Der blev snakket i både små og store løsninger på de udfordringer, som Tarm står over for. Blandt andet blev det påpeget, at noget så simpelt som rene gader kan hjælpe meget på, hvordan byens borgere og gæster oplever stedet. Derfor er det planen, at der skal oprettes et frivilligt grønt team, der skal holde især Storegade pæn. I efteråret sidste år blev der afholdt brandingmøde, og formanden mener, at der er mange gode ideer til projekter at tage fat i.

De lidt mere visionære ideer blev præsenteret af Gunnar Thorup fra arkitektfirmaet Thorup Group. Han viste, hvordan byen efter hans mening kan få sig et udseende, som er stilrent og indbydende. Det gennemgående tema i visionen er en grøn og hvid by. Som Thorup påpegede er Tarm en meget grøn by med stisystemer og grønne områder - bortset fra midtbyen, hvor asfalt og belægning dominerer.

For at gøre bymidten mere grøn foreslår Thorup at etablere små forhaver foran alle husene. Derudover skal flere af husene males hvide for at gøre byens udtryk mere sammenhængende. Samtidig skal de hvide huse give et dejligt lys i byen. Den grønne bymidte er en del af en »masterplan«, som er et bud på Tarms fremtid med projekter som gymnasieparken og »stranden« ved bybækken. »Tarms storhedstid ligger for os - ikke bag os,« er Thorups motto.

Viceborgmester Kristian Andersen var til stede på mødet. Han takkede for oplægget med de fine visioner.

»Vi har brug for folk, der ser muligheder, men det er nok ikke det hele, der kan lade sig gøre,« sagde han.