Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


VLTJ hasteindkalder bestyrelsen

Direktør Martha Vrist forudser blandt andet, at værkstedet skal bygges om for at gøre klar til nye tog. Det skal staten også være med til at betale. Arkivfoto: Ole Mortensen

VLTJ hasteindkalder bestyrelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Foreløbige tal tyder på, det kan blive billigere at drive Lemvig-banen, hvis man også får overdraget driften på Holstebro-Skjern. Og samtidigt vil der køre flere tog på Holstebro-Skjern

Lemvig: Bestyrelsen for VLTJ samles mandag til et ekstraordinært møde, hvor man skal diskutere muligheden for at overtage driften af Holstebro-Skjern. Ifølge banens direktør, Martha Vrist, er der muligheder, selv om et  brev i mandags fra trafikminister Ole Birk Olesen ikke er særligt opløftende.

- Jeg er netop blevet færdig med at lave nogle beregninger, og jeg har fået dem kvalitetssikret af konsulentfirmaet Rambøll. Vi har regnet på, hvad det vil koste at køre de to strækninger, og derfor har jeg netop indkaldt bestyrelsen til et ekstraordinært møde på mandag, siger VLTJ's direktør Martha Vrist.

Hun medgiver, at brevet fra ministeren ikke er videre opløftende. Ministeren tilbyder et ansvar, men uden mulighed for en fortjeneste. Det statslige tilskud må kun anvendes til at drive strækningen Holstebro-Skjern, og et eventuelt overskud skal leveres tilbage til Staten.

- Efter ministerens brev vil jeg som bestyrelse være fristet til at sige nej, men der er alligevel nogle muligheder, siger Martha Vrist.

Der vil nemlig være nogle synergieffekter i form af udgifter, som staten og VLTJ nødvendigvis må deles om. Blandt andet skal der ske en ombygning af værkstedet, og der skal gøres brug af banens basisorganisation. Derfor har Martha Vrist regnet på, hvad det vil koste at køre pr. kilometer ad henholdsvis VLTJ's bane og ad Holstebro-Skjern banen. Det giver mulighed for at udregne en fordelings-nøgle, som stat og region kan anvende til at dække udgifterne ved at drive de to strækninger.

- Der kan blive nogle synergieffekter, da vi bliver mere robuste ved at dele nogle omkostninger, siger Martha Vrist.

De nøjagtige tal ønsker hun at holde for sig selv, indtil bestyrelsen har set dem på mandag. Hun slår dog fast, at udgangspunkt er, at der ikke skal ske kvalitetsforringelser på Holstebro-Skjern strækningen.

- Ifølge vore tal vil der endda blive flere køreplantimer end det, som Arriva har i dag, siger hun.

Hun har taget afsæt i Arrivas nuværende køreplan og stort set kopieret den i sine beregninger.

- Mine beregninger går ud på en identisk køreplan og med gennemkørende tog Holstebro-Skjern - altså ingen skift i Vemb. Alligevel ser det ud til, at vi kan have en ekstra afgang tidlig morgen og sen aften, siger Martha Vrist.

Derfor bliver bestyrelsen hasteindkaldt på mandag for at diskutere oplægget. Bestyrelsen skal komme med en indstilling til Region Midtjyllands Forretningsudvalg, der skal behandle sagen på tirsdag.

Borgmester frygter at få VLTJ til Skjern