Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skobutik: Nethandel er ikke kun en konkurrent

EP Sko om Nethandel/lokal service. . Foto: Johan Gadegaard

Skobutik: Nethandel er ikke kun en konkurrent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Også mindre detailhandlere kan få glæde af nettet - hvis de udnytter det rigtigt.

Videbæk: Nethandel og den fysiske butik er ikke kun konkurrenter. De supplerer også hinanden.

Det siger Anita Søjbjerg, indehaver af EP Sko i Videbæk. Hun er en af de 17 butikker i byen, som før sommerferien var med i projektet Servicetjek RKSK, igangsat af Ringkøbing Fjord Handelsråd og gennemført med støtte fra Erhvervsvækstrådet. Her lærte butikkerne en masse om, hvordan de kan klare sig over for nethandelen og hvordan de kan forbedre den service, som er et vigtigt parameter for at overleve.

 

 

Erhvervsvækstforum
Støtten fra Erhvervsvækstforum er fordelt på to bevillinger på tilsammen 630.900 kr.Der er afsat i alt 4.875.000 kr. til Erhvervsvækstforum i 2017. Puljen eksisterer frem til 2020 og der er 4.875.000 kr. i puljen pr. år.

Byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune har oprettet Erhvervsvækstforum til at støtte og igangsætte private erhvervsaktørers initiativer, som giver vækst i området.

Dyrt at lave webshop

- Mange af butikkerne har ikke ressourcer til at etablere en webshop parallelt med den fysiske butik. Det svarer jo næsten til at åbne en helt ny butik. Så må vi klare os på anden vis, og det var en god erkendelse, at vi faktisk gør mange ting rigtigt allerede, siger Jette Clausen, som ud over at drive Videbæk Bogtrykkeri også sidder i bestyrelsen for Videbæk Handel og Erhverv samt i Ringkøbing Fjord Handelsråd.

For Anita Søjbjerg er det vigtigt ikke at blive forskrækkede over de muligheder, nethandelen har givet forbrugerne.

- I en periode var det nok sådan, at folk kom ned i butikken, prøvede en vare og så gik de hjem og bestilte den på nettet. Nu oplever jeg flere og flere, der gør det omvendte: De har fundet en vare på nettet og kommer ned i butikken for at spørge, om vi har den hjemme - eller om vi kan skaffe den. Her er det vores opgave at hjælpe dem, for vores stærkeste kort i fremtiden er ikke nødvendigvis den laveste pris, men at vi kan yde den service og rådgivning, du ikke får på nettet, siger hun.

- Mange er ved at blive trætte af at bestille tre varer og returnere de to, fordi de ikke passer alligevel. Billigt er fint, men ikke hvis du skal bruge for meget tid på det - og så betyder den personlige kontakt altså stadig rigtig meget.

 

 

Inspiration fra hele verden

Anita Søjbjerg understreger, at hun tror på en fremtid for både nethandel og de fysiske butikker. Begge opfylder et behov, men for begge typer af butikker gælder, at der skal god service til for at overleve.- Som fysisk butik skal vi være klar til at hjælpe folk; også med de ting, de finder på nettet. Vi skal ikke tro, at kunderne kun bliver inspireret af vores lille butik, for i dag kan du hente inspiration fra hele verden med nogle få klik. Men vi kan hjælpe dem på vej med en personlig rådgivning, de ikke får andre steder, siger skohandleren, der nok kan mærke, at folk bruger nettet til at købe fodtøj - men at der også stadig er plads til hende.- Især de unge bruger nettet meget, når de køber. Men så snart, der kommer børn til, kommer de gerne herind for at høre vores faglige vurdering om børnesko - for der har de ikke selv ekspertisen, siger Anita Søjbjerg.Hun understreger, at en butik i dag bør være på nettet, selvom man ikke driver en webshop.- Kunderne skal kunne finde dig - ikke bare din adresse, men de skal også have et indtryk af dit udvalg. Hvis man har en niche, skal man fortælle om det på alle måder, så kunderne ved, hvad du kan. En åben dør ud til gaden er ikke nok, siger Anita Søjbjerg, der er meget begejstret for Servicetjek RKSK.- Det har været med til at ruske op i os, siger hun.

 

 

Bedst mulig betjening

For Jette Clausen har det været vigtigt, at butikkerne i Videbæk føler sig godt rustede til fremtiden - og at de har fokus på det, der gør dem stærke.- Butikkerne skal klare sig på at kunne servicere mange typer kunder. Vores mål er at give kunderne den bedst mulige betjening, så de husker det til næste gang, og vi skal huske, at der ikke er to kunder, der skal behandles helt ens. Det er til gengæld også vores styrke, siger hun og tilføjer, at det har været nyttigt for butikkerne at "se sig selv lidt udefra".- Vi skal også kunne servicere de kunder, der får problemer med f.eks. et fjernsyn, de har købt på nettet. Folk skal bare vide, at vi er klar til at hjælpe dem. Vi kan stadig blive bedre, men jeg mener faktisk, at vi allerede gør mange ting rigtigt - og selvom nethandel fylder meget, vil der også være plads til butikker i Videbæk fremover, siger Jette Clausen.

/EXP