Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Thriller: Kun få minutters spænding ...

Michael Fassbinder er forhutlet ned til rollen som den glimrende opdager Harry Hole i ?Snemanden?. Foto: UIP

Thriller: Kun få minutters spænding ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

... i lang, uklar og kedelig krimi.

"Snemanden" byder kun på kort tids neglebideri, og disse få, spændende minutter er til gengæld totalt usandsynlige og skrivebordskonstruerede. Så er det vist fastnaglet med issyle, at den svenske instruktør Tomas Alfredsons filmatisering af norske Jo Nesbøs mørke og isnende krimi er et uspændende, uinteressant og uklart flop.

I centrum for filmen såvel som for bøgerne står den helt klassiske opdager-antihelt: Harry Hole er forhutlet og fordrukken, forladt af ellers sympatisk og tålmodig hustru, som nu danner par med solid og stabil mand, og som stadig nærer varme følelser for den sølle, men fascinerende eks. Sammen har de en teenagesøn, som den alkoholiserede arbejdsnarkoman-far aldrig forsømmer en lejlighed til at forsømme. En dygtig politimand, der klamrer sig til sit job med det yderste af neglene, da hans overordnede nok sætter pris på hans evner, men ikke hans forsømmelser. Til at opklare en grusom sag parres han selvfølgelig med en grøn og uprøvet, men dedikeret og begavet politikvinde. Sådan en fyr i sådanne omstændigheder har godt nok optrådt ret ofte på både papir og lærred.

Handlingen vil selvfølgelig være kendt af alle, der har læst Jo Nesbøs krimi, og det vil faktisk være en fordel, da historien i filmen er hakket op og sat sammen igen via rodet, uklar montage. Fra forfatterens hånd er den ellers fyldt med aktuelle og væsentlige temaer: Retten til at kende sit biologiske ophav, hormonterapi, der er ved at erstatte plastikkirurgi, og barndomstraumer, der blot vokser sig stærkere livet igennem. Disse dybt alvorlige emner spædes så op med kvinder, der forsvinder på snevejrsdage og senere findes bestialsk myrdet.

Læs bogen

Det farvefattige norske vintermiljø er omhyggeligt og ægte, og det er heldigt, for filmens lange spilletid og langsommelige tempo levner masser af tid til at fordybe sig i snemasserne, og seriemorderens signatur-snemænd er glimrende skræmmende.

Rollelisten er imponerende stjernespækket: Uforskammet sexede og urimeligt lækkert maskuline Michael Fassbender er forhutlet ned til hovedrollen som Harry Hole, Rebecca Ferguson er ungt-ivrig efter at præstere som hans uerfarne, men begavede partner Katrine Bratt, von Trier-darlingen Charlotte Gainsbourg dæmpet-sympatisk som Harrys ekskone Rakel. Helt ude i hampen - og den norske ødemark - svæver glimrende Val Kilmer i sin karrieres nok korteste, særeste og mindst handlingsunderstøttede rolle: Maskeret og friseret næsten til ukendelighed som Holes "fritstillede" kollega Gert Rafto, som ikke kan holde sig fra gerningssteder. Men rollen er for kort og for ubegrundet til at blive andet og mere end et ufrivilligt komisk indslag.

Da "Snemanden" er Jo Nesbøs syvende Harry Hole-roman, er personerne selvfølgelig langt tydeligere forklaret og beskrevet gennem den lange bogserie end i denne første filmatisering. Denne anmeldelses afsluttende forbrugervejledning skal derfor lyde: I stedet for at kede og ærgre sig gennem disse miljø-omhyggelige, men rodede to timer, skal man hellere læse bogen.

 

"Snemanden"

Thriller, britisk, 125 minutter, tilladt over 15 år.