Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hvor bliver dialogen af. Du er racist!

Hvor bliver dialogen af. Du er racist!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Had: "Racistkortet" har delvist skyld i det had, som eksisterer i udlændingedebatten.

Det står ganske klart, at tonen i den danske debat er blevet mere hård med årene, især på sociale medier. En af årsagerne er den evige kliché-anklage: "Du er racist". Jeg er overbevist om, at mange etniske danskere kan genkende mit udsagn.

Som dansker har det i mange år været tabu at italesætte problemstillinger i minoritetsmiljøer. Jeg kender utallige danskere, som ofte har sagt: "Araz, hvis vi sagde eller mente som dig, så ville vi blive stemplet som racister, og derfor tier vi."

Det er helt korrekt, at de etniske minoriteter har og stadig ikke er selvkritiske nok eller for den sags skyld nuanceret nok i deres kritiske stillingstagen. For nogle måneder siden skrev jeg et læserbrev om genopdragelsesrejser og helvede brød løs, fordi jeg ikke fremlagde mine kilder. Et yderst relevant emne blev pludselig en personjagt, og de stakkels piger, som emnet omhandlede, lever stadig i et uforløst helvede.

Al kritik bliver hurtigt vendt mod personen bag kritikken og ikke selve substansen. Dette har resulteret i, at danskerne i mange år har tiet, og nu bryder man endelig tabuet efter mange års fortrængning.

Det mest skræmmende er, at unge generationer med anden etnisk baggrund er mindre objektive end førstegenerationen. Offerrollen har og vil ikke bidrage til konstruktiv debat.

Er man uenig, så kan man argumentere sagligt på substansen, ikke personen! Det vil skabe en gensidig dialog, hvor forskellige ytringer kan bearbejdes. Emner, som ikke ser dagens lys, forbliver i mørket. Vi skal anerkende problemstillinger, og vi skal naturligvis også anerkende successer.

Jeg forbeholder mig retten til at bruge min ytringsfrihed, såvel nu, som når og hvis jeg bliver stemt ind i byrådet.