Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ugens Frontalt: Santorini


Ugens Frontalt: Santorini

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Poul Osmundsen , polo@dagbladetringskjern.dk
Tommy Kofoed
Klumme. 

Jeg har aldrig været på den græsk ø Santorini. Men jeg kender billederne af øens ortodokse kirker med de blændende hvide mure og de stærkt blå kupler; de er som sindbilledet på Grækenland.

Det mener tyske Lidl åbenbart også; det er selvfølgelig derfor, at den har valgt Santorini-kirkekuplerne som gennemgående motiv i en serie græske fødevarer, der også har nået kølediskene i kædens danske supermarkeder.

Der er bare en lille hage ved sagen... eller rettere: Et kors. Manglende kors, for at være helt nøjagtig.

SE BILLEDET HER

Øverst på kirkekuplerne på Santorini finder man nemlig kors; som helt naturligt er der, da der jo er tale om kristne kirker.

Men på Lidl-produkterne er korsene på den kirke, man har valgt som motiv, retoucheret væk. Puff! Forsvundet ud i den klare ægæiske luft, som havde de aldrig været der!

En belgisk Lidl-kunde opdagede photoshop-trylleriet, og henvendte sig til tv-stationen RTL.

RTL kontaktede Lidl for at få en forklaring. Forklaringen følger her i sin fulde ordlyd, da den tydeligere end uendelige afhandlinger sammenfatter, hvorfor den europæiske civilisation er på røven:

"Vi undgår brugen af religiøse symboler, fordi vi ikke ønsker at ekskludere nogen religiøse overbevisninger. Vi er et selskab, der respekterer mangfoldighed, og det er forklaringen på emballagens design."

Hvis du mener, at udsagnet fra Lidl's repræsentant ikke giver nogen logisk mening, har du fuldstændig ret.

Hvordan kan man "respektere mangfoldighed", hvis man samtidig forfalsker et billede for at undgå "brugen af religiøse symboler", der jo netop er indbegrebet af mangfoldighed?

Hvor er respekten for Grækenland og græsk kultur?

Og hvorfor i himlens navn (ingen derboende guder eller højere magter nævnt, ingen glemt) valgte Lidl's marketingafdeling ikke bare et græsk landskab uden kirker som motiv?

Forklaringen kan selvfølgelig være den, man kan læse på netmediet "Keep Talking Greece":

"Det viser, hvad folk med dårlig intelligens og uden kultur kan frembringe, når de bliver bragt sammen. De vælger et religiøst symbol, en kirke, og hævder så at opretholde neutralitet med hensyn til religion og religiøs mangfoldighed, samtidig med, at de misbruger netop dette symbol".

Jeg vil bestemt ikke udelukke regulær dumhed og kulturløshed som forklaring. Men i sin kerne viser valget også en forbløffende og helt bevidst kynisme:

Marketingfolkene vil udnytte kirkekuplernes billedsymbolske kraft til at sælge deres varer - bare uden det forstyrrende kristne kors.

Dertil er vi nået:

En supermarkedsgigant i Europa bortretoucherer Europas kristne kulturarv, "fordi vi ikke ønsker at ekskludere nogen religiøse overbevisninger".

Vi ved selvfølgelig alle sammen, at det handler om frygt for at krænke muslimske kunder; eller rettere de kulturmarxistiske "social warriors", der altid er parate til at blive krænket på muslimers vegne.

En frygt, der nu er blevet så internaliseret  - altså styret af den politiske korrektheds regler og normer - at Lidl's marketingafdeling præventivt fjernede korsene, så man ikke risikerede bøvl og ballade.

For vi europæere må bare finde os i, at vores fortid bliver udraderet, ikke sandt? 

Vi er jo skyldige i imperialisme, racisme, undertrykkelse, og hvad har vi, så det er kun ret og rimeligt.

Det er, hvad væselordet "mangfoldighed" reelt betyder: Udhulingen af europæisk kultur til en dekorativ skal, der eksisterer i et neutralt rum, moden til kommerciel udbytning af globaliserede mega-selskaber.

Måske vi skal være Lidl taknemmelig for så tydeligt at vise, hvordan "man" tænker i de kredse...