Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hjemmekærnet smør og virtual reality

Var det noget med en skefuld friskernet smør? Fra venstre Malua Bøgel, Kevin Kronbæk, Mikkel Bach Nielsen og Rikke Lodberg Knudsen. Foto Poul Osmundsen.

Hjemmekærnet smør og virtual reality

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ringkøbing Skoles spotuge kulminerede med fokus på, hvorfra børnenes verden går; masser af forældre og bedsteforældre kom på besøg.

RINGKØBING: - Skal du ikke smage?

Spørger Mikkel Bach Nielsen, og peger på skålen med gul, nykærnet smør.

Dagbladets udsendte jager en engangs-træske i massen, og smager på den gyldne substans.

Det smager faktisk godt! Blødt, cremet og salt. Den kan 5 A på Ringkøbing Skole godt være bekendt!

- Jeg har kærnet smørret med den her, siger Mikkel Bach Nielsen, og viser en syltetøjskrukke frem; i låget er der et hul, og op af hullet stikker det skaft, Mikkel har pumpet op og ned for at forvandle fløden til lækkert smør.

- Det tager omkring 25 minutter, fortæller han.

Lige ved siden af sidder klassekammeraten Malua Bøgel.

- Prøv at se her, siger hun, og haler en kjole op af en pose, og en-to-tre, er hun forvandlet til hedebonde-kone anno cirka 1800.

5 A har nemlig haft til opgave hele den forløbne uge at beskæftige sig med hedebøndernes kår for 200-300 år siden. Hvordan gik de klædt, hvad levede de af, hvordan lavede de mad?

Hvordan kærnede de for eksempel smør?

Spotuge på Ringkøbing Skole

Morten, Malua og klassekammerater som Kevin Kronbæk og Rikke Lodberg Knudsen har haft travlt med hedebønderne hele denne uge.

Sidste uge før efterårsferien er nemlig "Spotuge" på Ringkøbing Skole. En emneuge med temaet "Herfra vores verden går", som alle elever fra 0. klasse til 9. årgang er involveret i.

Nogle intense dage, hvor børnene dykker ned i emner som "Mig selv om min familie", "Mit hus og min vej", "Butikker i min by Ringkøbing", "Naturen i nærområdet", "Fjord og hav", "Vestjyllands historie", "Miljø" og for de tre øverste årgange: "Fritidsliv", "Erhvervsliv" og "Området i en national og regional sammenhæng".

- Spotugen tager udgangspunkt i, hvor børnene er midt i Naturens Rige, siger skoleleder Peter Kold Jensen.

- Jeg er ny i jobbet som skoleleder, men jeg har sat mig ind i, hvad Spotugen går ud på, og jeg er dybt imponeret over, hvordan lærere og elever fordyber sig i emnerne, fastslår han.

Masser af forældre

Sædvanen tro slutter Spotugen med, at forældre og bedsteforældre inviteres til åbent hus, hvor resultatet af deres arbejde præsenteres.

Torsdag var Ringkøbing Skole da også fyldt med voksne, hvis børn og børnebørn stolt viste dem, hvad de havde beskæftiget sig med:

I aulaen kunne de beundre 0. og 1. årgangs flotte huse og bymodeller, og inde i gymnastiksalen kunne bliver klogere på natur, fjord, hav, miljø og Vestjyllands historie.

De kunne lære mere om fritidsliv, erhvervsliv, se film om plastforurening - og endda prøve virtual reality-briller.

- Børnene er i den grad gået op i det, og det er sjovt at se, hvad de har fået ud af det. Det har virkelig været lærerigt, siger Trine Bach Nielsen, Mikkels mor.

Det glæder også Peter Kold Jensen, at så mange møder op.

- Det er jo ikke underholdning, det er i den grad faglighed, der er i centrum i denne uge. Det handler om at vise, hvor seriøst børnene arbejder, fastslår skolelederen.