Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Når gåpåmod og erfaring mødes

Eden Dinar har i et stykke tid haft et arbejdsbord i Karsten Mogensens forretning KM Radio. Det er et samarbejde, som de begge er begejstret for. Foto: Johan Gadegaard

Når gåpåmod og erfaring mødes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Eden Dinar har haft stor glæde af at flytte sin iFixiPhones-forretning ind i KM Radio, og Karsten Mogensen har fået flere kunder i butikken. Eden gør det næsten på jysk, siger Karsten Mogensen anerkendende.

Ringkøbing: Eden Dinars job kræver gode øje og styr på detaljerne. Han arbejder derfor ret koncentreret ved sit bord i baglokalet hos KM Radio i Ringkøbing.

- Nogle dele kan man bare ikke købe reservedele til, så dem passer jeg ekstra godt på, når jeg skifter et glas, siger Eden Dinar.

I dag kan man godt vente en dag eller to, hvis radioen eller fjernsynet går i stykker, men hvis smartphonen er i uorden, så er hurtig aktion påkrævet. Og det er her, Eden Dinar kommer ind i billedet.

- Jeg begyndte for mig selv i lejligheden, men det er bare mere professionelt at arbejde her på værkstedet og at modtage kunderne i butikken, siger Eden Dinar.

Privat bor han kun få skridt fra butikken i Nygade, og han kan derfor dukke op med kort varsel, hvis der for eksempel kommer en meget mobilafhængig kunde eller nogle turister ind med en iPhone, som de gerne vil have repareret på kort tid.

Karsten Mogensen har drevet forretning i 35 år, og der er ikke meget, han ikke ved om lyd og billede og om at drive en forretning, hvor god service er afgørende.

Alligevel kan han godt lære noget af Eden Dinar, der ikke har drevet forretning i meget mere end et par år.

- Eden er helt med på, hvordan man bruger Facebook og de sociale medier, og hans forretning har været med til at trække kunder ind i KM Radio. Det har klart overrasket mig, hvor mange, der kommer med deres telefon. At Eden så også er behagelig at omgås, og også forstår at yde fremragende kundeservice, er jo bare perfekt, siger Karsten Mogensen.

- Eden har opbygget sin forretning stille og roligt uden at låne en masse penge i banken, og har med mund til øre metoden - og Facebook - fået opbygget et godt omdømme og en god kundekreds. Det er jo næsten helt jysk, siger Karsten Mogensen, med et smil.

Eden Dinar understreger, at der ikke er noget "jysk" i betalingen. Alt foregår med moms og skat helt efter bogen, og kunder, der gerne vil betale sort, får et høfligt nej tak. Dog kan man nu betale med mobilepay. For det er den billigste metode for en ung forretning, der skal bruge penge på at vokse sig større i et marked, hvor der er stor konkurrence.

- Jeg har endnu ingen ansatte, så jeg er konkurrencedygtig på prisen. Det er godt for min forretning, siger Eden Dinar. Han har også mange turistkunder fra Tyskland, hvor prisen typisk er meget højere.

Ulempen ved at være alene er så til gengæld, at han måtte holde lukket, mens turen i sommer gik en måned til hjemlandet Canada sammen med hans danske kæreste.

- Der var godt nok travlt, da jeg kom tilbage. Der var mange, der havde smadret deres telefon på sommerens festivaller, fortæller han.

Planen er langsomt at udvide forretningen:

- Jeg begyndte i det små kun med iPhones, men i takt med, at forretningen vokser, har jeg fået råd til at udvide med alle Mac-produkter, og jeg vil også begynde at tage Samsung-produkter ind, siger Eden Dinar.

På Facebook er navnet KM Radio iFixiPhones Ringkøbing og det er helt bevidst, at det er fælles, præcist som iFixiPhones' logo nu også er kommet på vinduet under KM Radio. På den måde får både den nye forretning og den gamle forretning glæde af synergi-effekterne i at være henholdsvis ung og hurtig og gammel og erfaren.

Dansk er ikke Eden Dinars spidskompetance, men han bliver bedre og bedre til det, og han kan fint betjene sine danske kunder.

- Jeg ved ikke, om jeg vil blive ved med denne forretning eller senere kaste mig over noget andet og måske tage en uddannelse i Danmark. Det vil jeg først beslutte, når jeg er blevet endnu bedre til dansk, siger Eden Dinar.

Som EU-statsborger - hans mor er fra Portugal - skal Eden Dinar kunne klare sig selv økonomisk i Danmark. Det har Eden Dinar det helt fint med.

På den måde går han også godt i spænd med Karsten Mogensen, der altid har været selvstændig næringsdrivende.