Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nørredige spærres resten af året

Skiltet der varsler, at bilister der ofte bruger Enghaven/Nørredige som genvej må finde anden asfalt i de kommende mange uge, hvor dele af vejen vil være spærret i fem etaper. Foto: Kaj Poulsgaard

Nørredige spærres resten af året

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Benytter du tit Enghavevej/Nørredige, når du kører i Ringkøbing, er det på tide at kigge efter alternative veje. Vejen spærres i etaper fra på mandag og helt til uge 49. Ringkøbing-Skjern Forsyning renoverer og lægger i perioden nye vand- og spildevandsledninger for 12 millioner kroner.

Ringkøbing: Fra på mandag er det slut med at benytte Enghavevej/Nørredige som gennemkørselsvej midt i Ringkøbing. Vejen bliver 100 procent spæret i fem etaper helt hen til uge 49.

Første etape, der spærres, går fra T-krydset Enghavevej/Kastengevej til I.C. Christensens Allé.

- Vejdirektoratet, der ejer vejen, har i adskillige år ønsket at lægge nyt asfalt på strækningen og derfor flere gange spurgt os, om vi havde vandledninger, der skulle renoveres inden, og det har vi jo. Vi ønsker at skabe en motorvej for regnvandet fra området til Skelbækken, siger administerende direktør Finn Jessen fra Ringkøbing-Skjern Forsyning.

Og det er ikke noget lille projekt, forsyningen står i spidsen for. Prisen på arbejdet, der udføres af firmaet Munck Forsyningsledninger, er på 12 millioner kroner, og der ligger flere virksomheder på strækningen, der i kortere eller længere tid vil blive generet af arbejdet.

Det gælder for eksempel spillestedet Generator, postkontoret, jernbanestationen, rutebilstationen, Skat og Sundhedshuset.

- Vi vil gøre alt for, at de enkelte steder bliver berørt så kort tid som muligt, og vi har været i dialog med dem alle sammen. Men det er jo så heldigt, at for eksempel banegården og busstationen har flere til- og frakørselsveje. Man kan også komme til Sundhedshuset fra Reberbanen/Nørreport. Men der vil være dage, hvor for eksempel busser rent faktisk skal holde andre steder, siger Finn Jessen.

Han oplyser, at der vil blive skiltet med, at vejen er lukket, helt ude på den ydre omfartsvej, og han håber, at det, og denne artikel med mere, vil forhindre, at der bliver alt for mange bilister, der lige pludselig kommer til at befinde sig i en dum situation, hvor de skal vende på en lille plads.

- Helt undgå trafikproblemer kan vi nok ikke. Det ved vi af erfaring. Men jeg vil love, at vi bliver færdige i år. Der er så mange ubekendte ved sådan et arbejde; højt grundvand, forurening og vejrliget. Men vi har forberedt os grundigt - blandt andet med mange jordbundsprøver og grundvandsprøver, så vi er ret sikre på, at planen holder, og kan vi blive færdige lidt før, vil det naturligvis være et plus, siger Finn Jessen.

Vi er nødt til at få lavet en motorvej for det regnvand, der ledes ud i Skelbækken. I dag ender alt det regnvand, der kommer oppe fra byvejene og ned til Nørredige i vores spildevandsledning. Det er hverken miljømæssigt eller økonomisk forsvarligt.
Finn Jessen, adm. direktør i Ringkøbing-Skjern Forsyning
Renoveringen af vandledninger
Ringkøbing-Skjern Forsyning renoverer vandledninger og spildevandsledninger samt lægger nye regnvandsledninger på Enghavevej/Nørredige fra uge 3 til uge 49 i 2018.Projektet deles op i fem etaper. I hver etape vil Enghavevej/Nørredige være helt spærret i begge retninger.

Munk Forsyningsledninger med hovedkontor i Odense vandt udbudsrunden og skal stå for arbejdet, der samlet koster 12 millioner kroner, som forbrugerne skal betale over vand- og spildevandsregningen.

Det er Vejdirektoratet, der ejer vejen, så direktoratet betaler for den nye asfalt, der afslutter projektet sidst på året.

De tekniske hovedelementer i projektet er:

1.100 løbende m. ø200 mm. vandledninger samt en række mindre ø63 mm.

1.100 løbende m. ø250 mm. spildevandsledninger samt en række mindre ø110 mm.

Vejbrønde, dæksler, vejrister, skelbrønde, stophaner.

450 løbende m. ø1.000 mm. regnvandsledninger.

Genbrug af gl. fælles ledning til ny regnvandsledning, ca. 650 løbende m. ø400 - ø600 mm.

Strømpeforing af 650 m genbrugt ledning.

Nedgravning af 120 m3 regnvandskassette på busholdeplads.

Strømpeforing af 150 løbende m. ø700 - ø900 mm. muret tunnel under banearealet fra Nørredige til Skelbækken.

Itrækning af 150 løbende m. ø400 PE ledning under banearealet fra Nørredige til Skelbækken.

Fra Kastengevej til Herningvej

Arbejdet begynder altså på mandag ved T-krydset Enghavevej/Kastengevej og slutter først omkring uge 49 i krydset Nørredige/Herningvej.

Rent teknisk skal der primært ske det, at regnvand og spildevand skal adskilles i to nye store ledninger. Det er der både miljømæssige og økonomiske gevinster ved, og samtidig er de nye rør dimensioneret kraftigere end de gamle rør:

- Kapaciteten bliver mere end fordoblet, så rørene kan klare de øgende regnmænger, der forventes i forbindelse med klimaforandringer. Og separationen af regnvand og spildevand betyder, at miljøpåvirkningen af Skelbækken, som regnvandet ledes ud i, bliver mindre. Samtidig vil der komme mindre regnvand til rensningsanlægget. Det giver både en mere miljørigtig drift og en besparelse på håndtering af regnvand i rensningsanlægget, siger Finn Jessen.

Han har sammen med sine medarbejdere brugt 14 måneder på planlægningen, som forsyningen står alene med, idet hverken teleselskaber, fjernvarme eller andre har ønsket at lave ændringer af deres net i forbindelse med opgravningen.

- Det er et omstændeligt arbejde at få den her slags projekter skudt i gang, fordi det involverer mange myndigheder; lige fra Banestyrelsen, DSB og Arriva til Vejdirektoratet, miljømyndigheder og kommunen samt naturligvis brugerne langs vejen. Det bliver derfor dejligt at komme i gang med gravearbejdet på mandag, siger Finn Jessen.

Og brugerne af den indre omfartsvej? De kan se frem til uge 49, hvor vejen atter vil være helt åben, og at der på et senere tidspunkt vil komme et helt nyt lag asfalt.

Shell: Det bliver dyrt

Hos Shell på Enghavevej er man naturligt nok ikke begejstret for skiltet med teksten "Enghavevej spærret uge 3 - uge 49 2018", der står lige på den anden side af vejen.

- Det bliver et dyrt år for os. Det er der ingen tvivl om. Vi vil miste meget salg til turister og andre billister, der normalt kører ad Enghavevej/Nørredige. Vi havde håbet, at forsyningen kunne lave renoveringen, så den ene vejbane var åben, men det kan de åbenbart ikke. Jeg forstår heller ikke, at de ikke har planlagt det som rent vinterarbejde, så det kunne være færdigt til sommer - til mindst gene for byen, siger ejeren Michael Redder.

Fra Ringkøbing Handelsforening siger Kim Grøn Hansen, at man naturligvis er interesseret i, at kunderne kan komme sikkert og nemt til og fra byens butikker, og at man derfor vil vurdere, om man skal have færre dage i år, hvor Algade bliver spærret af.

- Første gang, vi spærrer af i år og skaber en ren gågade, er i påsken, så vi har jo nogle måneder til at vurdere, hvordan trafikafviklingen i Ringkøbing bliver, når arbejdet på Enghavevej/Nørredige går i gang, og så må vi vurdere, om vi skal have færre "lukkedage" i midtbyen, siger Kim Grøn Hansen.