Vi bruger cookies!

dagbladetringskjern.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladetringskjern.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hvor mange heste ligger der egentlig under motorhjelmen?

Kristian Olesen, her bagerst, er næsten altid lige ovre at kigge, når hans nabo, Teknisk Skole, arrangerer Le Mans-døgn. I år ville han gerne have testet sin Honda, den har 96,3, manualen siger 99, så han kørte glad hjem. Foto: Jørn Deleuran

Hvor mange heste ligger der egentlig under motorhjelmen?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er populært at få sin bil en tur på rullefeltet under Le Mans arrangementet i Skjern

Skjern: Det er populært at få testet sin bil på rullefeltet. Både lørdag og søndag var der kø ved rullefeltet på Skjern Tekniske Skole, hvor faglærer Kenneth Brændgaard stod for målingerne.

- Vi tester bilernes hestekræfter, hvordan trækker den. Effekten går fra dækkene ned i rullefeltet, hvor vi måler. Vi har set mange sjove biler i løbet af weekenden og har målt lige fra 60 hestekræfter til 460 hestekræfter, fortæller Kenneth Brændgaard.

En vil gerne have testet, om hans nymonterede turbo faktisk virker, for bilen trækker ikke, ligesom den plejer.

Efter en tur på rullefeltet bliver han rådet til at tage kontakt til sin mekaniker.

Kristian Olesen har kørt med lastbil og rutebil i 46 år, så han har altid interessseret sig for motorer. I dag vil han lige have testet sin tre et halvt år gamle Honda.

- Det kunne da være sjovt at få testet sin bil, og jeg bor lige nabo til skolen. Jeg har været her begge dage for at kigge. Det er sjovt, når man selv har haft nogle af de gamle biler, de har udstillet, forklarer han.

Kristian Olesens Honda blev målt til at have 96,3 hestekræfter, så han er godt tilfreds. I kataloget står den til 99.

Den næste bil på rullefeltet ser noget mere potent ud. Martin Szalai bor lidt udenfor Skjern. Han vil have testet sin røde BMW fra 1996.

- Jeg har haft den i lidt over et år, og den burde have 103, men den er jo over 20 år gammel, forklarer Martin Szalai.

Han har selv gjort bilen klar.

- Jeg går meget op i biler og har det nok i blodet efter min far. Jeg var i Padborg for en 14 dage siden og køre Drift, fortæller han.

Drift handler om at styre baghjulstrukne biler med speederen, ikke med forhjulene. Det handler ikke om sekunder som i andre motorløb, men om stil.

- Jeg kan godt lide at lege med bilen og baghjulstrækket, især om vinteren siger Martin Szalai.

Han arbejder som chauffør og bruger mange penge på biler hver måned.

- Det bliver nok omkring 5.000 kroner om måneden. Jeg kan godt lide at vise min bil frem, og det er sjovt, når folk vender sig om og smiler, når de ser min  bil, mener Martin Szalai.

Le Mans-arrangement bliver bare større og større